Indsatser

Socialpædagogisk opholdssted

Serviceloven § 66, stk. 1, nr. 6

Midlertidigt botilbud

Serviceloven § 107

Lykkebo tilbyder henholdsvis anbringelse efter Servicelovens §66, stk. 1, nr. 6, hvor unge i alderen 15-18 år kan anbringes på Lykkebo samt midlertidigt ophold efter Servicelovens §107, hvor unge i alderen 18-25 år kan bo midlertidigt på Lykkebo. Der er 5 pladser på Lykkebo.   

Lykkebo anses som et springbræt videre til egen bolig, hvorfor der er stor fokus på at støtte den enkelte ung i ADL (den almindelige daglige livsførelse; tøjvask, madlavning, rengøring, mv), den daglige struktur samt den personlige og sociale udvikling – med det mål at den unges selvstændighed udvikles i tilstrækkeligt omfang til, at den unge vil kunne bo i egen bolig med ingen eller begrænset støtte. Herunder er der også fokus på at støtte den unge i hensigtsmæssige, kompenserende og udviklende strategier der kan anvendes i de situationer, hvor den unge er udfordret på at udvikle de nødvendige kompetencer.

Der er halv døgndækning på Lykkebo, hvilket vil sige at der er personale til stede i huset fra morgen til aften i hverdagene og i fastsatte tidsrum i weekenderne. Der er ikke personale til stede i nattetimerne, men mulighed for at få kontakt til personale/ledelse via akuttelefon (tilkaldevagt).   

Ideen med bofællesskabsdelen er at den unge  i den sociale udvikling støttes til at deltage i sociale aktiviteter med de andre unge i huset . Dette foregår blandt andet ved husmøder, måltider, spil, og ture ud af huset.

KRAP (kognitivt, ressource fokuseret og anerkendende praksis) anvendes som det primære redskab, da KRAP skemaer bidrager til at give den unge en øget selvforståelse af egne udfordringer og ressourcer. Via KRAP får personalet undersøgt og belyst hvilke ressourcer, belastninger, særlige behov, drømme og ønsker den unge har, og det giver en forståelse for, hvordan personalet kan vejlede og støtte  den unge, så denne opnår forståelse for egne  ressourcer og  udfordringer og hvordan man kan mestre hverdagen. 

Der arbejdes også med TEACCH, som giver den enkelte ung struktur, forudsigelighed og genkendelighed, med forskellige støttesystemer (fx tavler, ugestruktur), udviklet til den enkelte.  Dette giver den unge mere overskud og overblik til fx. ADL eller socialisering, og mindsker angst og  stressbelastninger 

Vi samarbejder med forskellige eksterne partnere, omkring  uddannelse og beskæftigelse til den unge, med  fokus på den enkelte unges ønsker,  ressourcer, kompetencer, behov og særlige udfordringer.